(alleen Engels) |
De kus, de pen en het woord
Férid Boughedir maakte met Halfaouine een bijzondere film. In Tunesië waren er mensen die vonden dat hij de grenzen van het fatsoen had overschreden, anderen bewonderden de filmmaker om zijn artistieke kwaliteiten en morele moed. Gelukkig werd nergens de vrije vertoning van de film verhinderd. Het is kunstenaars eigen dat ze esthetische vormen en ethische waarden onderzoeken. Vaak wordt daarbij de spanning tussen individuele vrijheid en collectieve normen onderzocht, worden grenzen verkend en taboes doorbroken. Op dat punt onderscheidt kunst zich ook van folklore. Terwijl in folklore collectieve zeden en gebruiken uit een cultuur worden gereproduceerd, wordt in de kunst juist op een artistieke manier aan gangbare opinies en conventies gemorreld. Kunstenaars stellen de openheid en vitaliteit van een cultuur op een wezenlijke manier op de proef. Hoe sneller men iets wil verbieden, des te starder de cultuur, hoe toleranter men is, des te vitaler, zou je kunnen zeggen. Een cultuur die andersdenkenden monddood maakt is geen dynamische cultuur maar een starre dictatuur. Misschien is de waarde van de kunst, naast het primaire esthetische belang ervan, wel daarin gelegen dat kunst voortdurend testcases biedt waardoor een cultuur kan bewijzen ernst te maken met pluralisme. Maar zelfs als op mondiaal niveau grote groepen mensen op papier overeenstemming bereiken over absolute en universele waarden als artistieke vrijheid, gerechtigheid, het respect voor het menselijk lichaam en vrijheid van meningsuiting, dan nog zullen mensen altijd weer van mening verschillen en zich laten meeslepen door emoties. Om er voor te zorgen dat minimaal één universele waarde - dat we elkaar de hersens niet inslaan en elkaars fysieke integriteit respecteren - ook werkelijk in praktijk wordt gebracht, moeten we dan ook erkennen dat 'goed en kwaad' helemaal niet in absolute en universele termen zijn te omschrijven. Zelfs als we allemaal beweren het 'goede' na te streven en het 'kwade' af te wijzen dan zullen we ontdekken dat de interpretatie van 'goed en kwaad' van individu tot individu verschilt. Juist door die interpretatieverschillen lopen de emoties vaak hoog op. Een wezenlijke toewijding aan pluralisme begint dan ook niet bij een ongenuanceerd en onverschillig cultuurrelativisme dat zegt dat alle waarden uit alle culturen in gelijke mate bestaansrecht hebben en respect verdienen maar bij een kritische dialoog met andersdenkenden zowel binnen de 'eigen' gemeenschap als met de zogenaamde 'ander' - zoals Fatima dat met Rachid doet. Als een vader zijn ongehuwde zwangere dochter op basis van zijn christelijke principes het huis uitgooit of als een islamitische vader zijn dochter met harde hand dwingt een hoofddoek te dragen, dan kun je misschien begrijpen hoe dat komt, maar je hoeft daar geen respect voor te hebben. Deze mannen verdienen pas ons respect als zij bereid zijn hun dochters te respecteren en op een humane manier te bejegenen. Maar daar zit hem de kneep, de heren in kwestie ontlenen hun moraal aan religieuze en traditionele wetten die zij als absoluut en onwrikbaar beschouwen. Zij stellen het naleven van wetten en principes boven humaniteit. In het maatschappelijk debat over thema's als geboorteregeling, euthanasie, het gezin, vrouwenrechten, safe sex, taboedoorbrekende kunst en tal van andere onderwerpen, komt het nogal eens voor dat gelovige mensen hun waarden en normen van een hoger moreel gehalte achten dan die van niet-gelovigen. Andersom zijn ook geseculariseerden niet altijd vrij van het uitdragen van gevoelens van superioriteit. Een tijdje geleden gaf de Pakistaans-Amerikaanse theologe Riffat Hassan in het Soeterijntheater in Amsterdam een lezing over de positie van de vrouw in de islam. Hassan stelt dat de intenties van de islam en de Koran volledig in overstemming zijn met de universele rechten van de mens, ook die van de vrouw. Dat er binnen de islamitische gemeenschap en haar instituten, net als overal elders, ook patriarchale machtsstructuren bestaan, doet daar voor Hassan niks aan af. Sterker nog, juist omdat het leven in veel islamitische landen wordt gedomineerd door patriarchale heren, wil Hassan zich inzetten voor de emancipatie van moslimvrouwen. In de islam vindt Hassan essentiële humane waarden waardoor zij zich in haar strijd voor gelijke rechten van vrouwen voelt gesterkt. Een Nederlandse feministe die jarenlang in de vrouwenbeweging actief was ontmoette Riffat Hassan in Amsterdam en merkte op dat het haar bevreemdde dat een zo 'progressieve en feministische dame als Hassan nog steeds moslim was'. Moslim zijn en je inzetten voor de emancipatie van vrouwen was in de optiek van deze vrouw iets onverenigbaars. Ook Rudy Kousbroek, een onafhankelijke intellectueel van naam, liet zich enige weken geleden meeslepen door anti-religie sentimenten. Volgens Kousbroek liggen alle godsdiensten overhoop met het definiëren van moraal tegenover de inzichten van de Verlichting en de moderne wetenschap. Terugkeren naar geloof betekent volgens hem dan ook niet iets moreel superieurs maar het in huis halen van de achterlijkheid. Kousbroek plaatst op die manier elk religieus mens buiten de weldenkende gemeenschap. Terwijl je niet alle gelovigen over een kam kunt scheren en je onderscheid moet maken tussen de dirigistische en bevoogdende praktijken van machtige religieuze instituten als het Vaticaan en islamitische rechtbanken enerzijds en individuele gelovigen anderzijds. Geseculariseerde Nederlanders beroepen zich graag op Verlichtingsidealen als redelijkheid en geestelijke vrijheid. Sommigen van hen kunnen echter maar moeilijk respect opbrengen voor mensen die hun ethische en morele beginselen wensen te ontlenen aan religieuze bronnen. Dat hun eigen ouders vaak katholiek, protestant, gereformeerd of doopsgezind waren, is een ongemakkelijke realiteit waar geseculariseerden mee hebben leren leven. Dat een vrouw moslim, progressief en geëmancipeerd kan zijn, weigert men echter te aanvaarden. Men vergeet bovendien dat de Verlichting niet alleen geseculariseerden heeft beïnvloed, maar dat ook tal van gelovigen hun voordeel hebben gedaan met Verlichtingsidealen. Zou er behalve religieus fundamentalisme, ook zoiets bestaan als seculier fundamentalisme? Een intens beleefde persoonlijke band met God en het streven naar rechtvaardigheid, dat
is voor Hassan de kern van haar geloof. Noch van islamisten van de Al Azhar Universiteit
in Caïro, noch van geseculariseerden zal Hassan accepteren dat zij haar het recht
ontzeggen haar geloof zo te beleven. Mensen bij wie de Verlichting hoog in aanzien staat,
zouden moeten weten dat juist religieuze tolerantie een van de pijlers van het
Verlichtingsdenken was. Pluralisme betekent dan ook dat gelovigen en geseculariseerden
zich niet op laatdunkende toon over elkaar zouden moeten uitlaten maar elkaars
levenshouding zouden moeten respecteren. Dit wederzijdse respect ontslaat echter noch
gelovigen, noch geseculariseerden van de morele plicht tot het laten horen van een
kritisch geluid op het moment dat religieuze of seculiere personen en instellingen de
vrijheid en rechten van individuen dreigen in te perken. We kennen allemaal wel van die algemene en nietszeggende verhalen over het tolereren en respecteren van 'andere' culturen. En we kennen ook de optimistische verhalen over de ongelooflijke rijkdom aan geuren en kleuren die ons in de exotische multiculturele keuken ten deel valt. Maar in de praktijk van alledag vindt de een zijn of haar cultuur toch vaak net iets beter dan die van de ander, of vindt de een zich toch net even iets fatsoenlijker dan de ander. Om op een positieve en creatieve manier gebruik te kunnen maken van culturele verschillen is geduld, inzet, fantasie en een open en ondogmatische geest vereist. Hoe ingewikkeld en fascinerend de multiculturele samenleving in elkaar zit, moge ook blijken uit de volgende gebeurtenissen tijdens een theaterfestival in Amsterdam. Drie jongens, twee Marokkanen en een Nederlander, hadden zich al vroeg op de avond in
de bar van het theater genesteld. Al voor aanvang van de eerste voorstelling hadden ze een
paar pilsjes achter de kiezen. Na afloop van de voorstelling begaf het publiek zich in de
bar en trof daar de aangeschoten knapen aan. Twee van hen, een van de Marokkanen en de
Nederlandse jongen, begonnen vervelende en sexistische opmerkingen te maken tegen een
groepje vrouwen. De man achter de bar - ook een Marokkaan - waarschuwde de directeur van
het theater en suggereerde dat het misschien een goed idee was om de politie te bellen.
Dit zou wel eens uit de hand kunnen lopen. De directeur, die zelf niet echt goed had
gezien wat er precies was gebeurd, vertrouwde op het oordeel van de barman en belde de
politie. Die stond binnen een kwartier op de stoep. Omdat de politie niet zomaar drie
jongemannen kan buitenzetten, moest de directeur het drietal formeel verzoeken het
theatercafé te verlaten. Onder luid protest verlieten ze de zaak. De derde jongen had
echter nauwelijks wat gedaan. Het waren zijn twee vriendjes geweest die zich nogal
provocerend en vrijpostig tegenover de vrouwen hadden gedragen. Toen deze onschuldige
knaap buiten werd gezet raakte hij buiten zichzelf van woede. Hij wachtte tot de politie
was vertrokken en besloot in zijn eentje terug naar het theatercafé te gaan. Schreeuwend
en tierend kwam hij binnen. Hij had helemaal niets gedaan. 'Geef me een kus', schreeuwde
de jongen tegen de directeur. Dat ging een tijdje zo door, totdat een bevriende
Marokkaanse acteur tegen de directeur zei: 'Kus hem op zijn voorhoofd.' De directeur zag
zijn tanden al in het rond vliegen maar begreep dat het hier niet om een grapje ging. Hij
drukte zijn lippen op het voorhoofd van de opgewonden jongeman en in een fractie van een
seconde maakte de agressieve blik van de jongen plaats voor een lach. Met een opgeklaard
gezicht schudde hij de directeur de hand. Alles was nu goed, zij waren nu vrienden. 'De
kus herstelt zijn eergevoel', zei de acteur. De directeur stond er een beetje
verbouwereerd bij. Toch handig als je vriendjes in de buurt hebt die codes kennen die jou
vreemd zijn, dacht hij. Met dit soort toewijding aan pluralisme kunnen we ons voordeel
doen.
|
|
||||||||||||||||||||||||||||