Samenvatting
rapport Globalisering is een veelbesproken fenomeen. Het gaat daarbij om de toenemende onderlinge afhankelijkheid van staten in alle delen van de wereld. Na de val van het communisme is er wereldwijd steeds meer overeenstemming gekomen over economische principes. De 'global market' is een feit geworden, maar zijn er ook wereldwijd gedeelde ethische principes? Zijn er 'global ethics'? Samenwerking verloopt makkelijker en conflicten blijven binnen de perken als mensen overtuigingen delen. Het is daarom van belang te zoeken naar een kern van wereldwijd gedeelde ethische principes. De Wereldcommissie voor Cultuur en Ontwikkeling stelt dat er een aantal motieven zijn die in vrijwel alle tradities voorkomen, zoals het vermijden van onnodig lijden en de principiële gelijkwaardigheid van alle mensen. De Commissie beweert ook dat individuele mensenrechten niet het produkt zijn van een westerse individualistische ethiek, maar dat die aantoonbaar deel uitmaken van de ethiek van alle grote godsdiensten en levensbeschouwingen.
DemocratieEconomische ontwikkeling kan in de beginfase gedijen onder een autoritair regime. Maar als eenmaal een bepaald niveau van economische ontwikkeling is bereikt, wordt de roep om deelname aan het politieke proces zo luid, dat die niet meer is te negeren. Met andere woorden: het democratisch niveau is afhankelijk van de mate van economische ontwikkeling.
Bescherming van minderhedenHet bevorderen van culturele pluriformiteit is noodzakelijk. Maar de ervaring leert dat de politiek de cultuur ook gebruikt om tweedracht te zaaien.
Verplichting tot vreedzame conflictoplossing en eerlijke onderhandelingenIn vrijwel alle culturen bestaan tradities die erop gericht zijn conflicten en bloedvergieten te voorkomen. Het is onze verantwoordelijkheid om die vaardigheid om vrede te stichten te cultiveren en de waarde ervan te erkennen.
Verantwoordelijkheid voor volgende generatiesIn traditionele culturen worden individuen en generaties gezien als een schakel in een lange keten van voorouders en nazaten. Kan de moderne beschaving, wat verantwoordelijkheid voor het natuurlijk milieu van volgende generaties betreft, iets leren van deze culturen?
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||