Met een camera- en een geluidsman aan haar zijde loopt de Chinese schrijfster en filmmaakster Xiaolu Guo door Beijing. Haar impressies van China, dat met de ene voet nog in het oude communistische systeem staat en met de andere naar buiten treedt, vormen de ingrediënten van The Concrete Revolution. De film was vorig jaar te zien op het Internationale Documentaire Festival Amsterdam (IDFA). Dankzij het Hivos-NCDO Cultuurfonds, dat voor elke editie van het jaarlijkse festival 15 documentaires selecteert van filmmakers uit Azië, Afrika en Latijns-Amerika: films uit regio's die de westerse wereld niet vanzelfsprekend bereiken.

Het Hivos-NCDO Cultuurfonds beijvert zich om de betrokkenheid van het Nederlandse publiek bij kunst uit ontwikkelingslanden te vergroten. "Door de globalisering is de wereld naar mijn mening groter geworden", zegt programmamedewerker Marinde Hurenkamp. "We zien veel meer wat er in de wereld gebeurt. Door de media kunnen we nu met de hele wereld communiceren. Maar tegelijkertijd staat het nieuwsaanbod door de vercommercialisering onder druk. Deze documentaires leren ons niet alleen iets over de wereld, maar laten ook een eigen visie op de werkelijkheid zien. Het is heel belangrijk voor NCDO dat mensen in Nederland in aanraking komen met die ideeën, verhalen en beelden. Een film kan bijdragen aan een meer afgewogen mening en een andere kijk op ontwikkeling. Mensen komen dingen te weten die ze nog niet wisten. Daarnaast zijn het ook gewoon hele mooie, creatieve films."

Alle geselecteerde documentaires zijn sociaal bewogen en verhalen over thema's die NCDO na aan het hart liggen, zoals rechtvaardige economische verhoudingen en duurzame ontwikkeling. Zowel documentaires van gevestigde filmmakers als van jong talent zijn opgenomen in het reguliere programma en in de competitieonderdelenVaak is de filmmaker zelf aanwezig: uit het Cultuurfonds worden ook reis- en verblijfkosten betaald. "Het is belangrijk dat de filmmakers hun werk tijdens IDFA kunnen promoten en zich binnen een professioneel circuit kunnen bewegen", zegt Marinde Hurenkamp. "IDFA is immers hét podium voor de documentaire film in de wereld. maar ook voor de westerse filmmakers is hun aanwezigheid een verrijking."

Los van de selectie van de films zorgt Hivos-NCDO ook voor de distributie in Nederland van documentaires die worden gefinancierd uit het aan het IDFA gelieerde Jan Vrijman Fonds voor filmmakers uit ontwikkelingslanden. De samenwerking tussen IDFA en NCDO dateert van 1993. De bundeling van geld en expertise met Hivos sinds 2004 moet beide fondsen slagvaardiger maken. "Met Hivos delen we een aantal uitgangspunten", vertelt Marinde Hurenkamp. "We wilden ook dubbel werk voorkomen: men hoeft nu maar één financieringsaanvraag in te dienen. Onze beide logo's stonden toch al vaak samen op een poster." Voor het Hivos-NCDO Cultuurfonds was 2005 een pilotjaar. "We gaan nu bekijken of het budget van een miljoen euro toereikend is en of we onze doelstellingen halen. Het zou mooi zijn als er nog een derde fonds bijkomt", zegt Marinde Hurenkamp. "We hebben tot nu toe veel film gesteund. Het is een toegankelijk medium. Maar het gaat niet alleen om laagdrempeligheid en een groot bereik. We willen dat het werk van kunstenaars uit ontwikkelingslanden hier betekenis krijgt. Dat kan ook theater of beeldende kunst zijn. Misschien komen daar minder mensen op af, maar toch vinden we het belangrijk om het te steunen. Het laat mensen anders naar elkaar kijken."

 

logoos
.