(Benin, 1961)
Meschac Gaba werkte als autodidact kunstschilder in Benin tot hij in 1996 naar Nederland kwam voor een werkperiode van twee jaar aan de Rijksakademie. In Benin maakte hij collages van cirkelvormig restmateriaal van bankbiljetten. Gaba wilde met deze collages het gebrek aan koopkracht in Afrika verbeelden.
Op de Rijksakademie ontwikkelde hij zijn thema’s steeds verder in conceptuele richting en legde hij de basis voor zijn fictieve Museum voor Hedendaagse Afrikaanse Kunst.
In zijn kunst reflecteert Gaba op de culturele kolonisatie van Afrika door het westen en stelt hij de verschillende culturele identiteiten ter discussie. In zijn werk gebruikt hij geld (‘waardeloos’ geld uit Benin en westerse bankbiljetten uit de papierversnipperaar van de Nederlandse Bank), met goudverf beklede keien en keramische kippen in een diepvries. Hiermee creëert hij een beeld over ruilhandel ten opzichte van geld als betaalmiddel. Hij wijst op het ontbreken van een werkelijk economisch evenwicht in de wereld en het functioneren van kapitalistische neokoloniale structuren. Dit doet hij met veel humor.





 

Galerie Lumen Travo

The Discoteque

Museum voor Afrikaanse hedendaagse kunst

Museum voor Afrikaanse hedendaagse kunst

Rijksakademie

Alumni

The Ginger Bar

Benin