(Benin, 1961)
Meschac Gaba werkte als autodidact kunstschilder in Benin
tot hij in 1996 naar Nederland kwam voor een werkperiode van twee
jaar aan
de Rijksakademie. In Benin maakte hij collages van cirkelvormig restmateriaal
van bankbiljetten.
Gaba wilde met deze collages het gebrek aan koopkracht in Afrika verbeelden.
Op de Rijksakademie ontwikkelde hij zijn thema’s steeds verder
in conceptuele richting en legde hij de basis voor zijn fictieve Museum
voor Hedendaagse Afrikaanse Kunst.
In zijn kunst reflecteert Gaba op de culturele kolonisatie van Afrika
door het westen en stelt hij de verschillende culturele identiteiten
ter discussie. In zijn werk gebruikt hij geld (‘waardeloos’ geld
uit Benin en westerse bankbiljetten uit de papierversnipperaar van
de Nederlandse Bank), met goudverf beklede keien en keramische kippen
in een diepvries. Hiermee creëert hij een beeld over ruilhandel
ten opzichte van geld als betaalmiddel. Hij wijst op het ontbreken
van een werkelijk economisch evenwicht in de wereld en het functioneren
van kapitalistische neokoloniale structuren. Dit doet hij met veel
humor.
|
|