Attakkalari uit India: artistieke vernieuwing en cultureel ondernemerschap

november 2007 -

"De situatie voor hedendaags theater en dans in India is merkwaardig. Er is een enorme gretigheid bij het publiek naar contemporain werk, maar er zijn niet zo veel speelmogelijkheden. Dat heeft economische, maar ook historische redenen. Er is nog niet genoeg geld beschikbaar om te investeren in de culturele infrastructuur. Het wordt wel beter, maar dat gaat langzaam. Historisch gezien is dans in India al honderden jaren een prominente kunstvorm. Bharata natyam en de kathak zijn de bekendste uit vele tradities. Tijdens de Britse overheersing waren de omstandigheden voor de traditionele dans in India moeilijk. Nu beleeft het een enorme opbloei en is het -ook door het succes van Bollywood- een exportproduct geworden. Hierdoor is er veel minder aandacht voor eigentijds danstheater uit India."

Beeld uit Purushartha, foto (c) Attakkalari

Jayachandran Palazhy is artistiek leider van het Indiaase Attakkalari Centre for Movement Arts in Bangalore. Attakkalari bestaat sinds 1992 en is een hedendaags dansgezelschap waarbij moderne dans wordt gecombineerd met yoga, ballet en kalaripayattu, een Indiaase vorm van martial arts. Hun meest recente theaterproductie Purusharta wordt wereldwijd gespeeld en is een echt Gesamtkunstwerk. Negen dansers bewegen over steeds veranderende patronen die geprojecteerd worden op de speelvloer en tegen een achterwand. Drie laptoppers aan de zijkant van de speelvloer maken het beeld en geluid dat is ontworpen door de Japanner Kounihiko Matsuo. Het scènebeeld en de soundscape zijn overweldigend en bepalen in belangrijke mate de sfeer van de voorstelling. Dansers hellen voorover, formeren in lijn, versnellen en verstillen, terwijl beelden en geluid voordturend wisselen.

Palazhy: "Ik ben altijd gefascineerd geweest door film en heb van daaruit mijn choreografische werk ontwikkeld waarbij ik graag digitale technieken gebruik om mijn ideeën te conceptualiseren." Attakkalari vervult een voorhoedefunctie in de vernieuwing van de Indiase danskunst. Het gezelschap is op veel fronten actief. Palazhy: "Wat wij doen is in India niet zo gebruikelijk. Scholingsmogelijkheden zijn er nauwelijks en daarom hebben we met behulp van verschillende partners ons eigen opleidingsinstituut opgezet. Sinds vorig jaar geven we een eigen certificaat uit, het Diploma voor Bewegingskunst en Multimedia. In de opleiding gaat het vooral om de balans tussen bewegingstradities en esthetiek gericht op eigentijdse dans en gecombineerd met nieuwe ontwikkelingen in belichting en digitale media. Maar studenten worden ook onderwezen in kunstgeschiedenis, pedagogiek, filosofie, anatomie, maar ook in kunstmanagement. We werken daarvoor samen met musici, technici en ontwerpers uit de hele wereld."

Het gezelschap uit Bengalore is niet alleen vernieuwend in zijn artistieke werk, maar het getuigt ook van ondernemerschap. Palazhy: "We verhuren technische apparatuur en hebben veel contacten met het zakenleven. We doen ook optredens voor personeelsbijeenkomsten van grote bedrijven zoals Oracle, America Online (AOL) en Unilever. Daarnaast proberen we ook extra inkomsten te genereren door workshops op maat te geven voor verschillende bedrijven. Het is gebleken dat deze aanpak heel verfrissend is voor managers om grenzen te doorbreken en hun gedachten anders te formuleren. Heel vaak heerst er een uitgelaten stemming op de workshops. Bewegingskunst is een uitstekende manier om te ontspannen en het bevordert het zogenaamde out-of- the- box- denken."

Attakkalari wordt ondersteund door onder meer Hivos, Middlesex University, de British Council en de Alliance Française.

Jayachandran Palazhy

Jayachandran Palazhy is artistiek leider van Attakkalari Centre for Movement Arts in Bangalore, en één van de toonaangevende mensen in de dans in Zuidaziatische dansscene. Hij werkt vaak met digitale en interactieve technieken.
Hij is organisator van de Attakkalari Bangalore Biennial, een internationaal festival voor dans en digitale kunstvormen en staat aan het hoofd van FACETS, een internationaal laboratorium voor choreografie.

The Power of Culture